Create Talks

 

Næringslivet stiller med stjernelag på Create!

Fredag 1. september gir vi dere i samarbeid med Jansson & Larsen Regnskap mange inspirerende foredrag innen kunstig intelligens, produksjon og innovasjon, grønn mote, branding,
making, merkevarebygging og romfart med mer!

Bli inspirert til å skape!

Foredragsholdere

Inge Brigt Aarbakke

Inge Brigt Aarbakke

Innovasjon og fremtiden i produksjon

Det hele startet i 1918 med hesteskoproduksjon, og det var bestefar til Inge Brigt Aarbakke som startet bedriften. Det ble drevet produksjon av hestesko helt frem til 1981, da Inge Brigt startet med den første CNC-maskinen.

I 1988 kjøpte Inge Brigt en annen mekanisk bedrift på Jæren, Jær Mek, som etter kort tid ble innlemmet i Aarbakke AS. I 1990 fusjonerte Aarbakke AS med engineering-selskapet Njuma og fikk dermed sin egen engineering-avdeling. To år senere ble Aarbakke AS kjøpt av Nodeco, et selskap som i hovedsak drev med subsea-utstyr til oljeindustrien. Dette selskapet ble i sin tur oppkjøpt av Weatherford, et amerikansk oljeserviceselskap som opererer i hele verden.

Inge Brigt kjøpte så Aarbakke AS tilbake i april 2000, og selskapet ble nok en gang en selvstendig produksjonsbedrift med tilknytning til Jæren. Våren 2003 stod et flunkende nytt bygg klart til innflytting, et bygg som var planlagt over lang tid og som skulle være tilpasset Aarbakke AS som produksjonsbedrift langt inn i framtiden.

Ole Dokka

Ole Dokka

Think space - act global: fremtid og bærekraft skapt av og med romfart

Ole Dokka is a multidisciplinary leader and strategist, working in the intersection of innovation, design, technology and digital business, since the beginning of the internet economy in 1995. He has held leadership positions in several big companies in Norway, among them Telenor and the global energy company, Statoil.
In Statoil he was responsible for developing and implementing digital and media strategies, new visual and interactive brand identity and a new global marketing programme. This work received multiple Norwegian and international awards. From 2012 he joined the corporate innovation team and headed up Statoil´s open innovation efforts globally.
He left Statoil in 2014 to take up a new position as Strategy Director in We Are Int., a digital business design & development company based in Oslo. In March 2016 he left We Are Int, and founded Rocket Grace Group in order to pursue specific new opportunities and lay the strategic foundation for more projects and partnerships in the space, health and education sector. The first major project Rocket Grace and Ole Dokka developed and delivered partners, was a new business and innovation conference called Spaceport Norway.
In June 2017, Spaceport Norway was arranged for the first time in Stavanger, an international conference exploring business opportunities enabled by science and technology from the global space sector. It attracted speakers and delegates from a wide range of companies and organisations, including NASA, United Nations, European Space Agency, Norwegian Space Centre, European Commission, Kongsberg Group, Statoil and many more.
Ole Dokka is based in Stavanger, Norway, where he lives with his family of 5 + Pixie The Cat and a lot of surfboards, skateboards and snowboards.

Gunnar E. Crawford

Gunnar E. Crawford

Fra innovasjon i forretningsmodeller til disruptive økosystem

Gunnar Crawford er senior forretningsutvikler i Lyse’s Innovasjonsavdeling og påtroppende Smartbysjef i Stavanger kommune. Han har lang fartstid i IT- og telekom-bransjen. Til Lyse kom han fra HP i 2004. Han var produktutvikler og segmentansvarlig i bedriftsmarkedet før han gikk inn i innovasjonsavdelingen i Altibox og siden til tilsvarende avdeling i Lyse i 2012.
Gunnar er medforfatter av boken «Creating Disruptive Ecosystems», skrevet sammen med Dagfinn Wåge, og utgitt i 2016.

Lene Gravdal

Lene Gravdal

From fast fashion to slow fashion

Lene Gravdal er en av Norges fremste foredragsholdere innen grønn mote. Hun jobber til daglig som rådgiver for privatpersoner, skoler, butikker, designere og bedrifter. Hun er en av ambassadørene for nye Rogaland, og jobber i nettverk for å spre budskapet: Slow fashion is the new black.
Lene Gravdal har i de siste årene utmerket som en av ambassadørene for nye Rogaland. Med en oljebransje i krise, har regionen fått kjenne på de økonomiske nedturene. Med Bachelor i markedskommunikasjon fra BI, jobberfaring fra bankvesenet og som stylist har Lene gjort suksess ved å kombinere bærekraftig økonomi med grønn mote. Hun mener at Rogaland kan stige frem av krisen som den grønne sfinxen.

Brage W. Johansen

Brage W. Johansen

"AI for dummies". Lær å lage et "neural net" og "machine learning" på 1-2-3

Brage Johansen er serie-entreprenør, mest kjent for å ha startet og utviklet Zaptec. Utdannet systemutvikler fra NTNU programmerte han sine første nevrale nett på 90-tallet og har fulgt utviklingen av Kunstig Intelligens (AI) siden. Han har sterke meninger om mulighetene og hypen rundt AI.

Shawn Le Maitre

Shawn Le Maitre

The journey of Creation

The journey of Creation (It’s not always a straight line’ som handler om at man må være både fast bestemt og åpen til endringer når man skal utvikler noe
Shawn Le Maitre, An engineer with an innate talent for innovation coupled with boundless drive and ambition. Experienced in leading multicultural teams for a range of departments on different continents. This unique skill set has delivered results within various business development, marketing and management roles. Completed Warwick University’s first ever Global Energy MBA to complement already proven technical skills.

Mats Henriksen

Mats Henriksen

Branded Experiences: Hvordan utvikle produkter som folk vil elske?

Mats Henriksen er partner og daglig leder i Montaag som han driver sammen med tidligere BMW og Peugeot designer, Per Ivar Selvaag.
Montaag er Norges eneste multidisiplinære designbyrå som kombinerer produktdesign og merkevarebygging. Blant kundene er internasjonale selskaper som Ferrari, Land Rover, Lexus og Faraday Future. Mats startet Ghost Design i 1998 og ledet selskapet frem til det for tre år siden ble slått sammen med Montaag. Selskapet har nå 25 ansatte fordelt på kontorene i Berkeley (Ca), Stavanger og Oslo.

Mats er utdannet industridesigner fra Bournemouth University.

Kenneth Hansen

Kenneth Hansen

Hvordan bygger vi sterke merkevarer?

KENNETH HANSEN Art Director, kreativ leder og partner i flere av Norges ledende reklamebyråer, sertifisert Lots-coach Lots AB, mottatt Gullblyantens/Kreativt Forums Ærespris – Reklame­bransjens høyeste utmerkelse. Gull, sølv og diplomer i bl.a. Gullblyanten, Eurobest, The Art Directors Club of New York, Cannes Lions, m.fl., erfaring fra nasjonal, nordisk og internasjonal markedsføring og merkevarebygging, designer og medforfatter av flere bestselgere innen bøker om mat, vin og kultur, foredrags­holder, styremedlem i flere norske selskaper og driver i dag sitt eget selskap BLAANE GUIDING GREAT BRANDS AS (Kreativ og inn­ovativ industriell tenking med fokus på konseptutvikling og merkevarebygging).

Jon Haavie

Jon Haavie

Den nye skaperberetningen!

Veien fra idé til produkt til bedrift har aldri før vært kortere. Ny teknologi er i ferd med å gjøre produktutvikling, markedsføring og produksjon billigere, raskere og mer tilgjengelig for flere. Teknologi som før var forbeholdt større bedrifter, blir tilgjengelig for amatører. Digitale fabrikasjonsverktøy som f.eks. 3d-printere og laserkuttere, gjør det enklere å skape prototyper samtidig som folkefinansieringstjenester som Kickstarter og Indiegogo bidrar til å finansiere småbedrifter med milliardbeløp. Stadig flere startups vokser ut av miljøene rundt fellesverksteder, såkalte makerspaces, som også har en voldsom vekst rundt omkring i Norge i disse dager. Denne bevegelsen, «The maker movement», representerer en gyllen mulighet til å styrke vår konkurranseevne innenfor nye næringsområder.

Jon Haavie leder organisasjonen Norway Makers som har som visjon å dyrke skaperglede og innovasjon i skjæringspunktet mellom kunst, teknologi og vitenskap. Haavie jobber til daglig på Oslo Vitensenter ved Teknisk museum der han leder utviklingen av Teknoteket Makerspace, et fellesverksted for barn og ungdom. Haavie organiserer også en rekke festivaler, konferanser og nettverk for å styrke satsningen på «maker movement» i Norge.

Kari Holmefjord Vervik

Kari Holmefjord Vervik

Store utfordringer trenger offentlig-privat samarbeid

Hvorfor og hvordan kan offentlig-privat samarbeid bidra til å løse de store samfunnsutfordringene vi står ovenfor fremover?

Om Kari:

Kari Holmefjord Vervik er direktør i IN Rogaland og har lang fartstid der. Vervik har master i samfunnnsgeografi, og har erfaring både fra næringsliv, forskning og klyngeutvikling. Dette gir en god ballast i den omstillingsinnnsatsen Innovasjon Norge Rogaland har bidratt til de siste årene. Vervik er opptatt av at større og innovative løft krever samarbeid både på tvers av bransjer, mellom grundere og etablerte bedrifter og mellom det offentlige og det private. Dette var også tema på Innovasjonstalen hun holdt 31. Mai hos Lyse.